Mai rapid, mai usor, mai bun. Noua generatie Cannondale Scalpel este imbunatatita din toate punctele de vedere. Geometrie progresiva, suspensie cu Flex-Pivot, eficient pe orice teren. Dar nu e doar o bicicleta rapida dar si una foarte distractiva.

Foarte usoara, dar mai conteaza?

Cadrul cu soc are o greutate de 1910 grame fiind unul dintre cele mai usoare cadre full-suspension de XC din lume. Si asta e chiar cea mai nesemnificativa chestie legata de bicicleta.

Noutatea sta in suspensii.

Noul Scalpel are cea mai avansata suspensie creata pentru o bicicleta de cross country. Flex-Pivot ofera mai mult grip, mai multa viteza iar fiindca totul e din flexibilitatea carbonului, nu exista rulmenti de servisat iar de greutate nici nu mai pomenim. Acest pivot creaza de fapt un Horst Link virtual, dar in acelasi timp tot sistemul e mult mai rigid si mai usor decat sistemul „clasic” cu rulmenti. Si da, merita sa repetam: nu trebuie servisat nimic. Niciodata.

Doua configuratii.

Noul Scalpel vine in doua configuratii diferite: varianta ultra usoara de XC, conceputa pentru cursele de XC si varianta agresiva de trail Scalpel SE.

Modelele de XC vin cu furca Lefty Ocho si au un travel de 100mm fata/spate, fiind foarte rapida atat pe traseele din jurul casei dar mai ales in Cupele Mondiale

Scalpel SE beneficiaza de aceleasi chestii misto dar vin cu un travel de 120mm fata/spate, ceea ce il face ideal atat pentru maratoanele lungi dar si ca o bicicleta polivalenta de trail cu care sa urci si sa cobori fara a face nici un fel de sacrificiu.  Cu o geometrie mai slack si mai agresiva si cu piese orientate pentru a fi abuzate zi de zi de zi de zi.

 

Testul propriu-zis

Am testat Cannondale Scalpel-Si Carbon 2, a 3-a bicicleta ca si echipare, dupa Ultimate si Carbon 1

 

Cu o transmisie full XT M8100, angrenaj Hollowgram Si cu placa de 34, frane XT M8100, piese asortate Cannondale One/Two, dar si cu roti Cannondale Hollowgram Carbon 25. Anvelopele sunt Schwalbe Racing Ray/Racing Ralph EVO Snake Skin. Noi am pus varianta cu peretele bej (bine, au fost facute tubeless si am montat un kit PTN RokkLine pentru a proteja jantele).

Transmisia functioneaza foarte bine, chiar daca e „numai” XT. Chiar si cu placa de 34 si pinioanele 10-51, in zona de munte de pe langa Cluj am simtit ca merge o placa mai mare de cele mai multe ori. Nu ne putem pronunta la durabilitate pentru in cei aproximativ 1000 de km inca n-am avut nici un fel de problema. In schimb o curatam destul de des cum obisnuim cu orice alta transmisie pe care o folosim/testam. Tot legat de angrenaj nu putem sa nu remarcam si sa precizam faptul ca noul model vine cu surub extractor inclus, astfel inca nu mai ai nevoie de alte scule pentru a da bratele jos de pe ax. Un alt lucru integrat e un chain catcher minimalist care previne caderea lantului, dupa cum ii zice si numele.

Franele XT M8100 ofera suficienta forta de franare iar discurile de 160mm sunt arhisuficiente. Serios. Singura remarca e ca sunt ceva mai agresive decat franele Sram, fiind un lucru deja cunoscut si au ceva mai putina modulatie. Poate asta e pretul platit pentru a avea extra puterea de care dispun

Saua Prologo NDR lata de 143mm nu este cea mai usoara, dar este „scurta” si chiar nesperat de comoda chiar si intr-o tura de +5h. Din fabrica bicicleta vine echipa cu mansoane … ESI Grips. Acest lucru este un mare plus, pentru ca aceste mansoane sunt chiar cele mai comode pe care le-am folosit vreodata. Un alt lucru care vine din fabrica e Stash Kit, un sistem integrat sub prinderea de suport de bidon pe downtube unde poti pune o trusa de scule Fabric 8-in-1, un sistem de reparatii tubeless Dynaplus (toate incluse) dar mai poti adauga si un sistem CO2. Am uitat sa facem poze, dar gasiti aici.

Roata fata vine cu un wheel-sensor de la Garmin care se conecteaza la Cannondale App si chiar fara un aparat dedicat iti masoara cand si cat te dai. Poate memora si salva pana la 30 de ture fara sa trebuiasca sa sincronizezi cu aplicatia avand sistem BLE si ANT+.

Rotile Cannondale Hollowgram 25 Superlight Hi-Impact Carbon. Nume lung dar isi fac excelent treaba. Cu o latime interioara de 25mm sunt compatibile cu toate anvelopele moderne de 2.25-2.35. Butucul spate are un interior cu ratchet DT Swiss, cu 24 puncte de cuplare. Spitele straight-pull sunt trase la 1.8. Aici s-ar mai fi putut face un upgrade la varianta de 1.65 sau chiar la cele aero pentru a mai salva 30-50 de grame, dar si asa sunt foarte rigide, usor de intretinut si arata foarte bine, mai ales cu stickerele negre. Tot din fabrica vin cu fond de janta tubeless ready si valve pentru a fi convertite tubeless. Iti mai trebuie doar sealantul. Ca si clearance la noroi, la Lefty nu ai probleme, iar cadrul are spatiu suficient ramas chiar si pentru o argila de Medias (cunoscatorii stiu despre ce e vorba).

Cadrul si furca le-am lasat la sfarsit, pentru ca aici avem ceva de discutat. De geometrie si alte chestii tehnice putem discuta la nesfarsit, fiecare cu parerea lui. Dar pe teren, bike-ul e mai rapid decat generatia anterioara, care oricum e inca un bike incredibil. Pe o coborare de 2km, cu o diferenta de nivel negativa de 110m am obtinut un timp in medie cu 17 secunde mai bun (la 3 ture), aproape identic cu timpul obtinut cu Cannondale Trigger, bike de 150mm de trail/enduro. La urcare avand acelasi out-put de putere (W/Kg), pe o urcare de 1.89km cu o diferenta de nivel pozitia de 178m, am avut un timp cu 1 min si 11 secunde (media la 3 ture si aici).

Lefty Ocho are in schimb inca doua chestii foarte faine si mai ales utile. Prima e ca adaptorul de frana vine acum cu un quick release. Astfel ca poti da jos etrierul fara sa mai ai nevoie de alte scule, pentru a schimba roata, placutele de frane sau orice alta operatie care ar necesita acest lucru.

Al doilea e faptul ca blocajul furcii este acum inversat fata de generatia anterioara. Adica maneta de blocaj trebuie sa fie actionata pentru a fi blocata furca si socul. Astlfe incat acum daca se rupe maneta sau cablul sau se intampla orice altceva ramai cu sistemul deblocat. Acest lucru a fost cerut in scurt timp dupa ce Lefty Ocho a fost lansat iar daca va amintiti, Manuel Fumic a rupt maneta la Cape Epic dupa o cazatura intr-o etapa urmand sa parcurca 40 de km cu o bicicleta rigida pierzand mai multe minute in clasamentul general, costandu-l pe el si Henrique Avancini probabil si victoria la general. In poza de mai jos vedeti noua configuratie, iar cea veche era invers.

Ce-am mai remarcat e ca folosim oricum mai putin blocajul, deci intr-un viitor apropiat ne gandim sa testam cum ar fi sa renuntam de tot la maneta de blocaj si sa vedem daca e eficienta miscarea asta.

Evident ne simtim obligati sa ne spunem parerea si despre partile care nu ne-au placut. Desi n-am avut de-a face cu asta inca, din ce am vazut in clipurile tehnice de la Cannondale, tragerea cablurilor prin cadru (a celui de schimbator sau frane) e putin greoaie. De asemenea schimbarea rulmentilor necesita un kit dedicat (KP169) si un Lefty Ocho Shaft Clamp. Dar fiind chestii care le faci foarte rar, si pot fi facute la un service specializat, n-ar trebui sa-ti bati capul prea tare. Daca totusi faci un upgrade la Sram AXS si nu rupti franele sau conductele de frana, atunci toate-s rezolvate.

Cam atat pana acum. Daca aveti intrebari sau credeti ca am uitat anumite aspecte lasati-ne un comentariu si incercam sa va raspundem. Speram sa si avem raspunsul.

Pana una alta, concluzia generala e urmatoarea: noul Cannondale Scalpel e o bicicleta echilibrata, foarte comoda, rapida si la deal dar si la vale, cu o geometrie moderna care face abordabil orice traseu de XCO sau Marathon, dar care o poti “abuza” linistit si la trail.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

clear formSubmit

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.