Cateodata ne vine greu sa creem ca acum 6 ani a aparut primul grup dedicat 1x, si anume Sram XX1. De atunci lucrurile si toata aceasta revolutie s-a dezvoltat enorm. Insa XX1 nu era chiar pentru toata lumea. Multi dintre utilizatori se plangeau ca ori nu aveau suficiente pinioane la deal fie placa era prea mica la vale. Din acel moment Sram s-a gandit la alternative si a aparut XX1 Eagle si X01 Eagle.

XX1 Eagle este varful de lance in XC iar X01 e dedicate mai mult pentru trail/endure chiar daca specificatiile sunt aproape la fel. Noi ne dam cu XX1 Eagle deja de un an si jumatate, cred ca in curand facem 500 de zile de cand ne-am dat prima data cu el si de fiecare data suntem impresionati ca in fiecare zi.

Angrenajul Sram XX1 Eagle – am montat grupul pe un Cannondale Scalpel-Si deci angrenajul a venit din fabrica pentru Ai-Offset. Sram a renuntat la spiderul pentru placi si au placile direct mount (atat rotunde cat si ovale) pentru a reduce din greutate si a creste putin rigiditatea. Chiar daca dintii placilor arata de parca ar fi deja tociti, nu e chiar asa, ideea din spate e pentru a reduce zgomotul si a tine lantul pe placa si in conditii mai dificile.

Lantul Sram XX1 Eagle – nu ai cum sa nu recunosti acest lant, mai ales varianta aurie care are un tratament de Nitrit de Titan pentru o rezistenta si durabilitate marita. Rolele interioare lantului sunt facute in asa fel incat sa reduca si ele zgomotul, sa minimizeze frecarea si sa aiba o durata de viata cat mai mare. Chiar si siguranta de lant e speciala pentru 12 viteze, insa fiind anodizata in culoare curcubeului e usor de reperat.

Pinioanele Sram XX1 Eagle – avand un raport de 500%, pinionul mic fiind de 10 si cel mare de 50, are trecerile exact asa cum trebuie. Evident e nevoie de o caseta XD pentru butucul spate dar deja asta nu mai pune nici un fel de problema. Pinioanele sunt frezate dintr-un singur bloc de otel pentru a creste rigiditatea si pentru a reduce la maxim greutatea, exceptie facand pinionul de 50 care e din aluminiu. Oricum va recomandam cele aurii fiindca au acelasi tratament de nitrat de titan si rezista mai bine in timp.

Maneta de schimbator Sram XX1 Eagle – exista doua variante, trigger sau grip shift. Noi am ales varianta trigger pentru simplul motiv ca putem schimba viteza in timp ce franezi lucru care cu grip-ul e ceva mai dificil si iti trebuie sa ai putin antrenament. Schimba foarte bine vitezele iar levierul de carbon poate fi reglat +-30 de grade pentru potrivirea acestuia exact dupa gustul fiecaruia. Noi prefram sa aiba +5 grade.

Schimbatorul spate Sram XX1 Eagle – La prima vedere schimbatorul pare mare, cu role uriase, dar daca e sa facem o comparatie e exact cat un Shimano pentru 2x. Rola de jos are un profil narrow wide pentru a tine lantul mai bine. Sistemul de ambreiaj tine patina pe coborari cand lantul vrea sa bata in toate partile. Acesta vine si cu o unealta de plastic care iti indica cum sa iti reglezi rola de schimbator fata de pinioane pentru a schimba perfect. Tot sistemul arata „dintr-o bucata” cum s-ar zice.

In ultimul an si jumatate am gasit toate conditiile meteo posibile: uscat, ploaie, noroi, zapada, praf, de toate si nu ne-a fost frica sa vedem ce stie. Nimic nu a dat rateu nici macar o singura data, spre surprinderea noastra. Lantul nu a cazut nici el indiferent de traseele abordate.

Pentru a avea o durabilitate crescuta a intregului sistem am folosit cate doua lanturi concomitent, schimbandu-le intre ele odata la 1-2 saptamani. Placa de angrenaj si pinioanele le curatam cel putin saptamanal sau mai des daca prindeam zile cu mai mult jeg decat de obicei.

Am schimbat cablul de schimbator si camasa de cateva ori pentru a mentine sistemul „ca nou” ceea ce s-a dovedit o miscare castigatoare.

Practic daca sistemul e curatat in mod sistematic functioneaza ca in prima zi si asta zi de zi.

Am mers in principal cu o placa de 34, ceea ce s-a dovedit a fi suficienta, dar pentru zone mai plate merge 36 iar daca muntii din fata sunt prea abrupti se poate opta pentru 32. Asa toata lumea ar trebui sa isi gaseasca raportul potrivit indiferent de traseu.

In cazul in care grupul XX1 Eagle e prea scump se poate opta pentru X01 Eagle, GX Eagle sau NX Eagle.  Dar acestea din urma vor avea materiale mai grele decat XX1 Eagle care pana la rma e varful de gama si referinta in materie de performanta.

 

Later edit: Lanturile au strans aproximativ 6000 de km si diferenta de nivel acumularata e undeva la 125.000m. Toate astea intr-o folosire alternativa a lanturilor, si mentinerea constant a transmisiei curate

2 thoughts on “Test: Sram XX1 Eagle

  1. Radu

    Imi puteti spune ce uzura aveau cele 2 lanturi dupa cele 500 de zile? Mai importat ar fi cati km au fost facuti si cu ce diferenta de nivel cumulata.

    • redactia

      Salut Radu. Lanturile folosite in cele 500 de zile au aproximativ 6000 de km si diferenta de nivel acumularata e undeva la 125.000m. Toate astea intr-o folosire alternativa a lanturilor, si mentinerea constant a transmisiei curate

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

clear formSubmit