vittoria_peyote-1

De-a lungul anilor am auzit de tot felul de mituri privind folosirea anvelopelor cu camera, tubeless sau tubulare.

Cred ca stiti si voi diferenta dintre ele, asa ca nu vom intra prea mult in definitii. Am primit si pe adresa redactiei mesaje privind care ar fi cea mai buna varianta pentru MTB. Asa ne-am gandit sa facem un test comparativ pe o bicicleta de cross country si sa analizam in teren toate optiunile care le avem. Pentru ca testul sa fie cat mai concludent ne-am gandit sa folosim acelasi model de anvelopa in toate cazurile. Aici au intervenit cei de la Vittoria cu niste anvelope Peyote Tubular si Tubeless. Evident cele din urma merg si cu camera asa ca eram acoperiti. Tot testul a inceput in luna Aprilie 2016 si a continuat pana de curand, in Noiembrie 2016. Ideea a fost sa avem ocazia sa folosim aceste anvelope in toate conditiile meteo posibile.

Asadar care sunt diferentele tehnice?

Varianta rotilor cu camera:

Pro:

  • cea mai ieftina solutie
  • cel mai usor de montat
  • cel mai usor de intretinut

Contra:

  • protectie foarte mica la pene (spre zero am spune noi)
  • poate afecta aderenta daca presiunea e prea mare pentru a evita “snake bite”-urile

Unde este folosita aceasta varianta? de cele mai multe ori la sosea.

Varianta rotilor tubeless:

Pro:

  • permite folosirea anvelopelor la presiune mai mica din care rezulta urmatorul punct:
  • aderenta mai buna
  • posibilitatea de sigilare a anvelopelor daca gaura este pe calea de rulare si nu foarte mare astfel incat sealant-ul sa isi faca treaba
  • greutate mai mica deci si rezistenta la inaintare mai mica

Contra:

  • de multe ori nu este cea mai curata treaba, la propriu, fiindca poti varsa sealant daca nu esti atent
  • inconsistenta multor sealant-uri care dupa un timp se “branzesc” datorita amoniacului si latexului din care sunt fabricate

Unde este folosita aceasta varianta? de cele mai multe ori la mtb (toate ramurile), rareori la ciclocross, si mai rar la sosea (momentan)

Varianta rotilor tubulare:

Pro:

  • cea mai usoara varianta posibila de cauciucuri + roti. punct.
  • chiar daca cele mai multe tubulare sunt cu camera, rareori poti face snake bite
  • presiune mica din anvelope duce la o aderenta foarte buna

Contra:

  • cea mai scumpa varianta
  • necesita timp si pricepere pentru a fi montate corect (se lipesc de janta)
  • protectia la pana de cele mai multe ori mica pentru a mentine greutatea scazuta
  • foarte greu, daca nu chiar imposibil de reparat in cazul unei pene

Unde este folosita aceasta varianta? de cele mai multe ori in cursele de sosea, pe alocuri la mtb si cyclocross

 

Testul a inceput cu rotile montate cu camere, pentru ca tubularele in medie au nevoie de aproximativ 2 zile pentru a fi montate si ca adezivul sa se intareasca. Dar la camera am renuntat rapid. Ne-am adus aminte de momentele de pe vremuri cand trebuia sa umflam rotile beton pentru a nu face snake bite si aderenta avea de suferit, asadar am trecut la tubeless.

Montajul s-a facut rapid iar ca sealant am pus niste Tune One Shot, care-l mai testasem si stiam ca neavand nici latex nici amoniac nu riscam sa ni se branzeasca. Totul a mers cu o pompa normala, nu a trebuit sa facem o deplasare la benzinaria din zona care are compresor. Diferentele de aderenta, rezistenta la inainte si control s-au vazut imediat. Nu incape nici un dubiu da asta esta e sentimentul cu care noi am fost obisnuiti. De asemenea faptul ca gaurile provocate de spini, sarmulite sau alte chestii mici sunt sigilate instant. Iar in cazul unor gauri mai mari, au aparut mai nou niste kit-uri, cum e si cel de la MaXalami cu care iti poti repara anvelopa foarte rapid si sa mergi mai departe.

Tubularele. Ei bine, tubularele, sau baieurile, cum le mai zice lumea, au fost anvelopele care asteptam sa le testam cel mai tare. A fost combinatia cea mai usoara, am putut sa o folosim cu presiuni mai mici decat in cazul tubeless si cu toate ca am lovit janta de cateva ori nu am facut snake bite. Varianta Vittoria e cu o camera de latex, dar exista alte branduri cum ar fi Tufo sau Dugast care ofera varianta tubular, tubeless. Adica gume tubulare fara camera, care au un extra “layer” de material in interior. Astfel poti folosi si aici sealant pentru a te proteja de penele marunte.

Cu toate astea varianta tubulara este una “racing” iar la mtb ma refer stric la XCO deoarece in cazul unei pene ar trebui sa ajungi la zona tehnica pentru a schimba roata. Iar daca la un maraton sau o tura prin munti ai probleme… mai bine sa nu ne gandim la chestii negative.

Cu toate astea, cel mai notoriu sportiv care s-a dat la mtb cu tubulare a fost Nino Schurter, care de putine ori l-am vazut cu pana sau probleme in general. Spun “a fost” pentru ca si el de putin timp a trecut la tubeless chiar daca era sponsorizat de Dugast si avea cam tot ce ii trebuia, multe roti de rezerva, mai multe profile de anvelopa, mai multe compozitii, etc.

Dar sa revenim…

Concluzii legate de Vittoria Peyote 

Anvelopele au o aderanta foarte buna in aproape toate conditiile meteo. Zic aproape pentru ca daca e vorba de noroi mare, ar trebui ceva specific de noroi. Pe zone uscate, bolovanoase, cu radacini si alte “obstacole” naturale isi fac treaba cu brio. Singurul inconvenient a fost greutaea legata de varianta anelopelor tubeless TNT care e declarata pe la 660 de grame. Una din anvelope avea 690 iar cealalnta 719. Diferenta este destul de mare dar se mai poate intampla. Tubularele aveau 788 si 791 fata de cele 780 grame declarate.

Daca Vittoria Peyote TNT este o varianta faina all around pentru un bike de XC, nu este cea mai usoara pentru un concurs. In schimb tubularele ofera un plus de aderanta, ceva mai multa absorbtie a socurilor dar sunt net mai sensibile la taieturi.

Asadar cele mai potrivite anvelope pentru fiecare depind in functie de ce vrea sa faca cu ele, ce aseptari are si cum le foloseste.

Curand vom reveni cu teste de lunga durata si pentru alte produse, stati pe frecventa.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

clear formSubmit