RS-pink-bike-8255

Sram­ XX1 este primul grup 1×11 de pe piata, lansat in 2012, conceput atat pentru XC cu toate ramurile lui cat si pentru alte probe gravitationale din care putem mentiona Enduro. XX1 nu este doar o transmisie ci mai degraba o filozofie, Sram dorind astfel sa simplifice lucrurile, sa le faca mai usoare si mai durabile ca niciodata. Deci nu conteaza pe unde si cum te dai este una din cele mai bune solutii (daca nu chiar cea mai buna).

Chiar de la lansare grupul XX1 a devenit un brand, castigand medalii la Jocurile Olimpice, Campionatele Mondiale, Cupe Mondiale dar a si lansat noi trend-uri, obligand industria sa evolueze.

N-o sa ne legam de greutati pentru ca ele corespund cu cele prezentate oficial de Sram.

Durata testului a fost de un sezon, mai bine de 3000 de km, considerand astfel ca e cea mai buna metoda de a afla daca XX1 se ridica sau nu la nivelul asteptarilor.

Sram XX1 Trigger Shifter (110grame)

Conceputa special pentru 11 viteze cu ultimele tehnologii si materiale usoare si rezistente. Capacul este de carbon, la fel si maneta cu care schimbi vitezele in sus,  fiind si reglabila pentru o pozitionare mai exacta.

Am folosit-o cu mai multe tipuri de cabluri de schimbatori, mai bune sau mai putin bune, insa am remarcat ca un cablu de calitate ajuta semnificativ la reducerea frecarii si implicit la cresterea calitatii de schimbare a vitezelor. Acesta se schimba foarte usor, demontand capacul de carbon de deasupra cu un imbus. Maneta a fost reglata doar pe colier, iar pozitia levierului a fost cea standard fiindca ni s-a potrivit cu anatomia noastra.

Sram XX1 Chainrings

Placile de angrenaj Sram au un BCD de 76mm, pentru a permite folosirea lor incepand cu 28 de dinti pana la 38. Au existat si prototipuri de 40 de dinti, folosite de exemplu de Nino Schurter in 2015 la Campionatele Nationale ale Elvetiei, care de altfel le-a si castigat. Forma permite schimbarea lor fara demontarea angrenajului. Noi le-am folosit atat pe un angrenaj X0 (caruia i-am schimbat spiderul) dar si pe un Cannondale Hollowgram. Nu am intalnit de-a lungul testelor nici un fel de problema, lantul nu a cazut niciodata cu toate ca nu am avut chainguide, durabilitatea este mare pentru un astfel de produs, care poate fi consideram consumabil, nu am avut parte niciodata de „chainsuck” chiar si in conditii de noroi. Am folosit placi de la 30 la 36, iar marimea lor e importanta in functie de stilul de pedalat si de zona in care locuiti, dar cu siguranta o placa de 32 sau 34 ar trebui sa fie buna.

Sram XG-1199 Cassette (268gr)

Cu 11 viteze si un raport excelent (10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-42) pinioanele XX1 ne-au uimit. Cu toate ca pentru a le monta aveti nevoie de o caseta tip XD, acest model este disponibil pentru cea mai mare parte a marcilor de butuci de pe piata. Pinioanele sunt facute dintr-un singur bloc de otel 4130 frezat (a carui procesare dureaza aproximativ 8 (!) ore) iar cel de 42 din aluminiu 7075 T6, durabilitatea este nemaipomenita. Dupa aproximativ 3000km cat a durat testul am observat o uzura minima, functionand perfect pana acum cu 3 lanturi noi, iar al 4-lea merge ca si primul. Calitaea schimbarii vitezelor este foarte buna, insa dupa cum am spus si mai devreme este conditionata si de cablurile si camasile folosite.

Sram PC-XX1 chain (252gr – 116 zale)

Lantul PC-XX1 face evidenta legatura intre placi si pinioane si reprezinta o piesa importanta in cadrul oricarei transmisii. Este primul lant de MTB de 11 viteze. Cu toate ca este usor, lucru care se datoreaza in mare pinilor gauriti, este si rezistent, lucru care dupa cum observat este un standard al produselor XX1. Atentie doar sa il curatati si ungeti la timp si cu siguranta va face treaba buna. Siguranta „power lock” ajuta mult si credem ca este un accesoriu de neinlocuit.

Sram XX1 rear derailleur (245gr)

Schimbatorul spate XX1 poate fi caracterizat in doua cuvinte: impact maxim. Dar hai sa intram putin mai in detaliu. Datorita designului cu paralelogram orizontal asimetric tine constant spatiul intre rola de schimbator superioara si pinon. Limitand astfel miscarea pe axa orizontala ofera o schimbare a vitezelor preicsa si rapida. De asemea „clutch-ul” pe rulmenti reduce miscare bratului si event a lantului. Sistemul „cage lock” blocheaza bratul cand doriti sa dati jos roata (sa schimbati lantul sau placa).

Sram XX World Cup disc brakes (290gr/buc)

Acestea reprezinta evolutia franelor Avid XX, insa cu punerea lor la dieta si cu modificari care sa le imbunatateasca.  Manetele de frana au un levier de carbon (dupa cum eram si obisnuiti pentru aceasta gama) si datorita formei pot fi montate pe orice parte a ghidonului. Etrierul si corpul manete sunt din aluminiu pentru a mentine greutatea scazuta dar si pentru o dispersie a caldurii mai buna. Lichidul de frana folosit este DOT 5.1 cu care noi nu am avut nici o problema de-a lungul intregului sezon. Le-am aerisit o singura data cand am scurtat conductele si de atunci le-am folosit fara nici un fel de problema. Am testat mai multe tipuri de placute de frana, de la cere originale, organice cu backplate de aluminiu pana la semi metalice, sintered sau cu „radiator”. Nu am intalnit nici un fel de problema, nici macar „fading-ul” de care se plang multi. Au o modulatie previzibila de la prima utilizare, cu care te obisnuiesti imediat. Forta de franare este suficienta pentru o utilizare in conditii de XC/Trail.

 

Concluzii personale

Sram XX1 se poate defini prin calitate, durabilitate si precizie. Nimic nu este lasat la voia intamplarii si atentia la detalii este vizibila.  Il recomandam oricarui tip de rider care cauta ce e mai bun. Acest grup face parte din exceptia de la regula ca „banii nu pot cumpara fericirea”.

Daca aveti intrebari, asteptam comentariile voastre!

 

Text: Vlad Sabau

Foto: Radu Salcudean

 

 

 

2 thoughts on “Test : Sram XX1

  1. Salut, care este diferenta intre sram xx type 2 si type 2.1 ?Merci!

    • redactia

      Sram XX nu are clutch, deci nu poate fi vorba de type 2 si type 2.1 acolo.
      In schimb Sram X.7, X.9 si X.0 de 10 viteze, XX1, X01, X1, GX au clutch.
      Diferenta intre Type 2 si Type 2.1 e doar de modificari si reglari ale mecanismului intern de clutch, o imbunatatire 🙂 in rest la exterior sunt la fel.
      La fel si cu Type 3, doar imbunatatiri ale mecanismului de clutch

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

clear formSubmit