IMG_2148

Fiecare roata de bicicleta trebuie sa fie montata si ajustata cat mai aproape de perfectiune. Practic toate componentele acesteia sa formeze un tot unitar, deoarece rotile in general sunt supuse unor forte foarte mari. Regula este valabila indiferent de materialul componentelor si e cu atat mai importanta cu cat bicicletele in general si rotile in particular devin tot mai usoare. Spitele si niplurile nu doar tin “legat” butucul de janta ci asigura si garanteaza rezistenta rotii. Prin urmare, dupa cum am precizat si mai sus, acestea trebuie sa reziste diferitelor forte aplicate.

Rotile “custom” pot fi un real avantaj pentru un ciclist profesionist dar si pentru unul care iese doar in week end cu bicicleta. Practic, cele mai bune roti sunt cele construite de experti care au acel “know-how”.

Motivele sunt mai multe, dar merita sa precizam altceva inainte. Companiile care produc roti de “fabrica” pot oferi roti centrate perfect de catre roboti. Pentru a face acest lucru, fiecare componenta este facuta pentru a se potrivi cu cealalt si de cele mai multe ori tensiunea in roata fata este de 90kg/f iar pentru cea spate de 120kg/f pe partea cu pinioanele. O parte din aceste roti ating standardul de calitate, dar din pacate exista si modele care sunt facute rapid, avand un pret mic si o calitate pe masura pretului. De ce? producatorii sunt interesati sa faca profit cat mai mare. Asta face ca acele roti sa fie foarte vulnerabile.

De aceea cele mai multe echipe folosesc roti construite manual de catre mecanicii lor, care folosesc componente care se potrivesc intre ele.

Diferenta intre o roata facuta manual si una construita de un robot nu este doar legata de alegerea componentelor si a materialelor ci si tensiunea spitelor…

In concluzie robotii nu au nici o problema in a asambla mii de roti zilnic de o calitate buna sau acceptabila, dar nu vor putea niciodata atinge priciperea unui mecanic experimentat, robotii avand anumite tolerante.

Totodata un alt argument puternic e ca pentru rotile de fabrica se intampla ca piesele de schimb (spite, jante, nipluri, piese din butuc) sa fie greu de gasit si/sau scumpe. Pe cand in cazul unor roti custom, se poate gasi o varianta accesibila in acel caz, desi dupa cunostiintele noastre pentru multi producatori de butuci premium se gasesc piese (pana la arcul de clicket), iar spitele si jantele nu reprezinta nici o o problema.

 

Butucii:

In cazul rotilor facute de roboti, gaurile in care intra spitele sunt mai mari pentru ca acestia sa nu aiba probleme in introducerea spitelor in butuc. In cazul rotilor facute manual ar trebui sa existe o toleranta minima de aproximativ 0.1mm pentru ca atunci presiunea pusa pe capul spitei este mai mica, ceea ce duce evident la o rezistenta mai mare.

Spitele:

Lungimea spitelor difera in functie de butucul si janta folosita. Daca spitele sunt prea lungi sau prea scurte roata va fi mai fragila decat una construita corect.

Tensiunea spitelor e si ea foarte importanta. Un mecanic priceput va folosi un tensiometru calibrat pentru spitele care le foloseste. Exista tensiometre atat pentru spitele Sapim cat si pentru DT Swiss. Acestea NU sunt la fel si folosit pe alte spite decat cele pentru care au fost calibrate.

Exista diferite tipuri de spite si acestea se aleg in functie de tipul bicicletei, stilul fiecarui rider in parte, de greutatea acestuia, de tipul franei si a jantelor. De aceea un mecanic priceput va putea sa va sfatuiasca corespunzator in alegerea acestora.

Niplurile:

“Legenda” spune ca niplurile de alama (brass) sunt mai rezistente decat cele de aluminiu. De asemenea ca un niplu mai lung este mai rezistent decat unul mai scurt. Ei bine totul e exact pe dos. Noile tehnologii de tratare a niplurilor le fac foarte rezistente in timp indiferent de conditii. De asemenea este mai usor unui mecanic sa lucreze cu nipluri de aluminiu deoarece cele de alama sunt mai “moi”. Iar legat de lungimea lor, niplurile in interior au un filet de 10mm, fie ca ele sunt de 12, 14 sau 16mm. Lungimea filetului este calculata dinspre exteriorul rotii spre interiorul acesteia. Astfel ca pentru o janta de aluminiu cele mai indicate nipluri sunt cele de 12, iar pentru cele de carbon (care au peretele mai gros) sunt necesare nipluri de 14 sau 16mm.

 

Jantele:

Aici discutia se imparte in mai multe categorii, in functie de marime, aplicatie, material si tipul de frana. Asa putem aveam roti pentru biciclete de sosea sau mountainbike in mare care se impart la randul lor in mai multe categorii.

Nu intram in discutia cu materialul jantelor pentru ca am deschide “cutia Pandorei” si articolul asta ar fi fara de sfarsit. Dar intram intr-o alta zona. Jante simetrice si asimetrice

Jantele simetrice sunt ideale pentru rotile fata a cursierelor cu suprafata de franare pe janta pentru ca tensiunea e pe ambele parti va fi egala. Pentru restul rotilor fiindca nu sunt centrate me mijlocul flanselor ci pe mijlocul butucului va exista intotdeauna o diferenta de tensiune intre roti. Asta inseamna ca rotile vor fi mai flexibile si implicit mai fragile si mai putin rezistente in timp. Unii producatori au gasit o solutie ingenioasa: jantele asimetrice. Acest lucru practic aproape ca egalizeaza tensiunea in spite.

Spre exemplu: daca pentru o roata spate MTB 29er cu janta simetrica, daca tensiunea pe partea cu pinioanele este de 120kg/f, pe partea opusa aceasta va fi de maxim 70kg/f. Lucrul asta inseamna ca pe partea opusa pinionului, unde exista si discul de frana tensiunea va fi doar la 58,3%. In aceeasi configuratie de butuc si spite cu o janta asimetrica, pe partea cu pinioanele avan tensiunea de 120kg/f pe partea opusa aceasta e de aproximativ 100kg/f. adica 83.3%. Deci tensiunea pe acea parte va fi cu 25% mai mare decat in cazul unei jante simetrice.

Nu dorim sa ne intelegeti ca jantele simetrice sunt mai rele decat cele asimetrice, doar ca in functie de stilul fiecaruia de dat o roata poate fi mai rigida sau mai flexibila.

Dorim in final sa precizam faptul ca acest articol ar putea fi “updatat” cu timpul in cazul in care am ratat vre-o idee importanta care merita mentionata.

Concluzia noastra:

Cand alegeti un set nou de roti nu va uitati doar la¬†aspect si pret. Niste roti “frumoase” se pot dovedi in timp o cheltuiala prea mare decat o investitie si va pot aduce multe batai de cap.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

clear formSubmit