Determinarea lungimii potrivite a bratului de angrenaj nu se face tocmai usor. Au existat o sumedenie de teste legate de aceasta intrebare si exista mai multe teorii. Si nu e nimic mai dureros decat sa cumperi un angrenaj scump sau chiar un power meter si lungimea bratului sa nu fie cea buna.

Lungimea optima se determina in functie de cativa factori cum ar fi anatomia rider-ului, tipul de bicicleta, antrenament si cel mai important, adaptarea. E foarte important sa te simti bine pe bicicleta ta.

Arhimede avea o vorba, care e si o lectie foarte simpla de fizica, materie care nu cred ca multi au apreciat-o prea tare: “Dati-mi o parghie destul de lunga si un punct de sprijin si voi rasturna intreaga lume cu o singura mana”.

Deci nu e de mirare ca este nevoie de mai putina forta sa pun in miscare un angrenaj de bicicleta care are bratul mai lung.    Daca bratele de angrenaj mai lungi erau preferate printre cei care mergeau la triatloane sau contratimp, a fost usor de observat ca intr-o pozitie aero, lungimea mai mare a bratelor de angrenaj, ridica genunchii mai aproape de piept, avand o pozitie care reducea puterea muschilor cand piciorul se afla in partea de inceput a unui nou ciclu de rotatie.

Desi s-a spus ca bratele mai scurte de angrenaj favorizeaza o accelerare mai rapida, nu este o regula universal valabila.  Muti rideri care concureaza la BMX (supercross), folosesc angrenaje mai lungi, acelereaza mai repede, insa nu pot mentine o cadenta mare pentru un timp indelungat.

Asa ca venim cu cateva recomandari:

– Lungimea bratului de angrenaj ar trebui sa fie mai mare pentru riderii mai inalti. Inaltimea nu este legata de lungimea picioarelor, dar este cea de care trebuie tinut cont de fapt in alegerea lungimii bratului de angrenaj, pentru ca aceasta poate fi masurata foarte usor.

– Bratele de angrenaj mai scurte sunt indicate in cazul unor curse unde este nevoie de o accelerare rapida, in special la velodrom. De asemenea in cazul cursierelor, odata ce marimea cadrelor scade, scade si lungimea bratului de angrenaj pentru a nu lovi cu piciorul in roata fata.

– Un angrenaj cu bratele mai lungi este indicat pentru contratimp, catarari si mountainbiking (ma refer la cursele de anduranta).

Sa va dam si cateva exemple:

Pentru sporitivii cu o lungime a picioarelor de 77-78cm lungimea bratului de angrenaj ar trebui sa fie de 170mm, pentru cei cu 80-82cm ar fi nevoie de 172.5mm, iar cei cu picioare mai lungi de 82 de cm au nevoie de un angrenaj lung de 175mm. Sportivii de velodrom mai scad intre 2.5 si 5mm lungimea bratului de angrenaj iar cei de contra timp si mountainbike cresc lungimea bratului de angrenaj cu 2.5 pana la 5mm.

De asemenea dupa ce ai folosit o lungime de angrenaj pentru o perioada mai lunga de timp, chiar daca nu e cea recomandata, modificarea acestuia cu peste 2.5mm ar putea sa cauzeze niste probleme, chiar si accidentari, pentru ca organismului ii ia timp sa se readapteze.

Speram ca v-am fost de ajutor, iar daca aveti intrebari nu ezitati sa ne contactati.

informatii preluate din: Bicycling Medicine, Arnie Baker, M.D.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

clear formSubmit