Deoarece ne place sa tinem cont de parerile voastre, venim cu mai multe teste. Astazi vom prezenta testul facut pentru discurile Ashima Airotor, o piesa de ‘tunning’ daca ne este permis sa zicem asa.

Numele de Ashima vine inca din antichitate cand pentru semiti, avea o stransa legatura cu zeita Akkadiana numita Shimti („Soarta”), iar ideea pe care se bazeaza aceasta companie e foarte simpla: nimic nu este lasat in voia sortii.

In ultimii 4 ani Ashima a crescut foarte mult fiind o firma care produce pentru foarte multe alte branduri bine-cunoscute. De asemenea ei fac si discurile AiRotor care sunt unele din cele mai usoare discuri de otel de pe planeta! Trebuie precizat faptul ca Ashima nu doar scoate pe piata discuri si saboti foarte usori ci totul incepe din stadiul proiectarii si se termina doar dupa ce produsul a fost testat atat in laborator cat si pe teren pentru a fi verificat in cele mai mici amanunte, astfel clientii avand parte de ce e mai bun.

Acest disc este fabricat dintru otel special destinal franelor disc si anume 410.

Din 2008 pana in acest moment s-au vandut aproximat 75.000 de discuri AiRotor ceea ce spune foarte multe despre raportul calitate/pret/greutate.

Acest rotor necesita niste placute de frana semi metalice sau metalice, cele organice avand o viata destul de scurta si asigura o franare optima doar in cazul unui disc relativ mai rece. Oricum datorita gaurilor, sabotii vor avea o viata mai scurta cam cu 10-15% decat in cazul altor discuri, sau sa zicem asa stock. Insa acest lucru e neutralizat de viata mai lunga a discurilor astfel ca banii dati in plus pe placute se vor economisi in cazul rotoarelor care nu trebuie schimbate asa de des (cum e si cazul la Magura Marta, care dupa 1 an de zile sunt cam terminate)

Noi am testat discul incepand cu ianuarie 2009 si putem spune ca este foarte bun in special pentru cross country si maraton, indiferent de conditiile meteo. Se raceste foarte repede si datorita tratamentului 42HRC de care dispune. De asemenea am folosit mai multe frane pentru testul acestor discuri: Avid Juicy Ultimate, Avid Elixir R, Magura Marta, Shimano XTR.

Indiferent de gradul de inclinare a pantei, discul are o eficacitate crescuta, insa in cazul unor pante lungi si abrupte cu niste saboti organici, in functie si de greutatea ciclistului, se poate sa apara in efect de fading, fiind si o chestie care prima data se poate sa te sperie. Pentru o franare foarte buna recoamandam sabotii SOS (sintered-organic-sintered) care fac o treaba foarte buna in orice conditii, dar viata acestora este ceva mai scurta si decat a celor organici.

Forta de franare a acestor discuri este mult mai bun decat in cazul discurilor stock la viteze mai mici, dar in cazul vitezelor mari aceasta scade, fiind cam la fel sau in unele cazuri putin mai mica, de cele mai multe ori, acest aspect trecand neobservat.

Un lucru care pe altii probabil i-ar deranja ar putea fi scartaitul acestui disc care mai apare din cand in cand, in special in conditii de praf sau cand placutele sunt foarte murdare. Deoarece ne place sa credem ca aveti grija de bike, nu credem ca veti avea astfel de probleme.

Am testat modelele de 140, 160 si 180 mm, cel mai mult cel de 160. In cazul celor de 203 sau raportat niste probleme, mai precis s-au indoit, vanzarile fiind suspendate pentru o perioada. In acest moment s-au adus niste imbunatatiri acestei marimi, motivul principal fiind sensul de rotatie a discurilor, revenindu-se la directia normala, adica in tensiune si nu compresie.

In final putem spune ca aceste discuri sunt foarte usoare, arata foarte bine si chiar sunt foarte bune, oferind o modulatie a franei excelenta, forma si taieturile avand rol si functional, fiind ceva: fara limite (dupa cum e si motto-ul companiei), deci pentru un ciclist care doreste ceva mai deosebit, mai usor si cu bani putini (comparativ cu un disc de titan sau aluminiu), este ceea ce recomandam cu incredere.

foto & text: Vlad Sabau

8 thoughts on “Test: Rotor Ashima AiRotor

  1. Alin

    Foarte interesant articol. Chiar sunt curios sa le incerc si eu. Banuiesc ca exista si un mod de rodare a discurilor? Ca sa nu le decalim.

  2. light-bikes

    Salut Alin,

    Cei de la Ashima au recomandat ca sa punem apa pe saboti, franare aproximativ 30 de secunde fara sa blochezi roata si lasi discul sa se raceasca. Repeti operatiunea de 5-6 ori si ar trebui sa fie rodate.

    Multumim pentru problema care ai pus-o si noi am uitat sa o precizam.

    Sarbatori fericite,
    Echipa Light-Bikes

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

clear formSubmit