De aproape un an de zile testam, mai bine zis folosim schimbator de spate Sram X.0, care pana anul trecut a fost topul celor de la Sram. Acum, dupa cum era si firesc a coborat, poate nu chiar o treapta, dar jumatate de treapta in spate la modelul XX.

Chiar daca e un produs high end sau dupa cum se zice mai nou: race ready, am observat o scadere a pretului in ultimul timp cam in toate magazinele mari. Acest lucru se datoreaza cel mai probabil aparitiei fratelui sau mai mare, care spre deosebire de X.0 e exagerat inca la pret, cel putin avand in vedere salariile din Romania si adanca criza economica in care ne aflam de ceva timp.

Unul din dezavantaje, dar care e cu doua taisuri ar fi ca functioneaza doar cu manetele Sram, avand un raport 1:1, fata de Shimano care are un raport 1:2. Ce inseamna asta? In cazul raportului 1:1 e simplu, cat misti cablul se misca si schimbatorul, iar la 1:2 oricat misti cablul schimbatorul se misca de 2 ori mai mult.

Schimbatorul a fost testat impreuna cu mantele X.0 tip gripshift, care cu o greutate de 160 de grame, iar cu cea aschimbatorului (patina medie) 197 de grame, este mai usor decat XTR Shadow cu rapid fire XTR cu aproximativ 50 – 60 de grame, care pentru cineva care doreste sa aiba bike usor, e destul de mult.

Ca orice producator, Sram recomanda ca schimbatoarele lor sa fie folosite cu pinioane, lanturi si pedaliere Sram respectiv Truvativ. Noi am testat schimbatorul atat cu pinioane Sram 990 cat si cu Shimano XT, iar la lanturi am folosit Sram PC991, Shimano CN7701 XTR si KMC X9SL. Intre acestea, fie ca e vorba de pinioane sau de lanturi, nu am sesizat nici o modificare notabila in calitatea schimbarii vitezelor. Implicit putem sa afirmam ca schimbatoarele Sram pot fi folosite cu pinioane/lanturi Shimano si vice versa.

Reglarea schimbatorului se face foarte facil si daca este reglat corespunzator functioneaza bine indiferent de vremea de afara. Am avut chiar un mic avantaj cu grip-urile X.0 deoarece puteam trece cu usurinta de la cel mai mare la cel mai mic pinion intr-o clipa. Schimbarea vitezelor, fie ca e vorba doar de una sau de noua se face foarte foarte usor. Fie ca a fost vorba de trailuri cu mult nisip sau praf, bolovani, radacini, noroi sau chiar in cazul unei schimbari in forta nu am intampinat nici o problema in schimbarea vitezelor, ceea ce ne-a facut sa ramanem placut surprinsi. De ce zic asta? Pentru ca in cazul altor schimbatoare pe bolovani incep sa bata in cadru, pe noroi sa se blocheze sau cand schimbi in forta chiar sa se rupa. Schimbarea vitezelor se face foarte precis, din ce am vorbit cu un reprezentat al companiei Sram, o mare parte din “vina” avand-o raportul 1:1 si construnctia schimbatorului. Un alt lucru remarcat de noi a fost felul in care vine cablul exterior al schimbatorului, nemaiexistand acea bucla, destul de mare, care adauga grame in plus (daca tot e sa o luam pe chestii de greutate scazuta).

Daca vrei sa iti cumperi si tu acest schimbator pe langa cel 500-600 de lei care ii vei plati pentru el, pentru varianta clasica, existand si alte culori disponibile (gold, green, red, orange) care sunt ceva mai scumpe, vei mai avea cumparat si manetele grip shift care sunt undeva la 250 de lei sau cele trigger care se afla undeva la 600 de lei, referindu-ma aici strict la X.0. Cu manete X.9 in cazul triggerelor poti iese aproape la jumate pret, functionand la fel de bine.

Per total, pana in acest moment, putem afirma ca schimbatorul spate X.0 este unul foarte bun, foarte bine construit, care functioneaza impecabil, putand fi folosit atat la Cross Country, 4X, Downhill, sau AllMountain fara nici cea mai mica problema. Pentru XC se poate opta pentru o patina lunga sau medie, pentru AM o patina medie sau scurta iar pentru 4X sau DH patina scurta “all the way”.

Vom reveni in scurt timp cu niste “tips” despre cum s-ar putea face “tunning” la schimbatoarele de spate, asa ca stati pe faza.

foto: light-bikes.ro

2 thoughts on “Test: Schimbatorul spate Sram X.0

  1. dude

    nu a coborat absolut nici o treapta. X0 este si ramane un schimbator excelent, pe 9 viteze. Spre deosebire de XO, XX este o spalatura de ochi, pe 10 viteze. (ca si intregul grup de altfel, mai putin caseta)

    dude

  2. dude

    Acum am reusit si eu sa citesc in indregime cuprinsul, place, “pedestras” scris. Bucla, sau lipsa ei, este semnul celor care au conceput sistemul (Sachs) pentru o scadere a frecarii. Atunci cind ei fusesera cumparati, au dus mai intai o lupta de convingere, ca Sram sa preia acest sistem, caci la acea data, Sram avea aceiasi bucla ca si concurenta. Sistemul exista deja din 1997. Incepand cu 2002-2003, schimbatorul X0 are in spate ANI de gindire si incercari, de updaturi si kilometrii de padure. Aparitia noului XX a durat circa doi ani de zile, cu producerea primului prototip la circa un an inainte de serie, si foloseste aceiasi tehnica ca si X0. (a se privi cum arata noile modele ale concurentei sub pretextul “umbrei”).

Leave a Reply to dude Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

clear formSubmit