O intrebare la care foarte multi se gandesc, dar si mai multi investesc fara sa se gandeasca. De aceea incercam pe moment sa venim cu niste chestii generale, foarte simple, urmand in timp sa intram in detaliu.

Pentru asta sunt cateva reguli generale, care mai apoi pot fi particularizate. In orice caz, pentru a va face bicicleta mai usoara sau sa va construiti de la 0 o bicicleta usoara, trebuie sa fiti pregatiti sa scoateti din buzunar ceva bani.

Dar de ce o bicicleta mai usoara? pentru ca o bicicleta mai usoara este mai usor de manevrat , mai usor de “carat” la deal. Insa a face o bicicleta usoara, difera de la om la om, in functie de scopurile fiecaruia. Unii isi demonteaza bike-ul vechi si avand baza cadrului incep si il reconstruiesc, altii isi cumpara o piesa azi, alta maine, sau ultima categorie isi cumpara tot nou nout ultra light. Depinde de fiecare, de suma de bani care o are, si de “anturajul” in care se afla.

Astfel ca sa incepem cu niste reguli simple, generale, pentru orice tip de bike, care pot sa iti faca bike-ul mai usor, chiar sa si simti ca merge mai usor. E bine de luat in calcul si greutatea dumneavoastra pentru a construi o bicicleta care sa fie si usoara si sa si reziste.

1. Cadrul: componenta foarte importanta care poate reduce semnificativ greutatea totala a bicicletei. In zilele noastre cele mai usoare cadre sunt fabricate din fibra de carbon si cele mai usoare au ajuns sub 1kg. Verificati inainte ca franele voastre, monoblocul, cuvetaria si furca sa fie compatibile, daca cumva va schimbati doar cadrul.

2. Rotile si toate componentele care se invart sunt foarte importante atunci cand vine de a simti ca un bike merge mai usor. Un set usor de roti, niste cauciucuri si camere usoare, sau chiar un kit tubeless. Rotile cele mai usoare sunt “custom”, facute handmade, putand avea si mai putin de 1kg. Pentru o persoana de 80-90 de kg in schimb sunt recomandate niste roti de 1.3-1.5kg in functie si de stilul sau de riding (aici nu am inclus chestiile antigrativationale)

3. Pedalele: chiar daca nu au o contributie asa de importanta, si ele fac parte din categoria pieselor mobile si vor ajuta sa inaintam mai repede si sa avem un bike mai usor. Trebuie insa facut un compromis intre greutate si rezistenta, niste pedale de 150 de grame neavand o rezistenta prea mare daca folositi bike-ul zilnic. E de stiut ca pedalele clipless, sunt cele mai usoare.

4. Furca: De obicei bicicletele stoc vin cu furci grele. Daca si in cazul tau e la fel, ar trebui schimbata cu una mai usoara, avand reglajele de revenire si preferabil sa aiba compresia pe aer. Un sistem de blocaj ajuta. In cazul in care ai un road bike, poti trece de la o furca de aluminiu la una de carbon, castigand mai multe grame.

5. Pedalierul: sau angrenajul dupa cum mai este cunoscut, poate sa te scape de multe grame. Cele mai noi, cu rulmenti exteriori, cu axul incorporat in agrenaj sunt cele mai rigide si mai stabile, insa si aici pot fi exceptii la greutati.

6. Saua si tija de sa: Aici nu totul tine de greutate, trebuie luat in calcul si comfortul. O tija de sa foarte usoara poate fi fragila in cazul unei cazaturi si se poate rupe. E bine de stiut ca seile moi nu sunt si cele mai comfortabile.

7. Franele: Daca iei frane disc e important sa stii care sunt usoare inainte si efectul de fading apare destul de greu. Aici nu e vorba numai de greutate, dar si de forta de franare. Pentru ca poate fi o chestiune de viata si de moarte.


8. Schimbatoarele: Cele mai usoare schimbatoare vor fi intotdeauna high-end-urile. Un schimbator de spate cu bratul ceva mai scurt poate merge si pinioane de 32 sau 34, in functie de marimea placii pedalierului. Manetele de schimbator de asemenea pot sa scoata sau sa puna grame pretioase pe bicicleta dumneavoastra. Cele mai usoare sunt cele de tip grip-shift, avand si cu 50% mai putin decat o maneta tip trigger.

9. Scapa de maruntisuri: Adica tot ceea ce nu iti este folositor: materialele reflectorizante de la spite, portbagaj, iar daca folosesti un rucsac tip camel-back, scapa si de suportii de bidon.

10. Inlocuieste-ti suruburile: cu suruburi de titan si aluminiu in punctele care nu sunt critice.

Speram ca acest mic ghid de inceput, a reusit sa te puna pe ganduri si sa iti faca o idee despre ce ar trebui sa inlocuiesti la bike-ul tau pentru al face mai usor.

Vor urma si alte articole, mai in detaliu, adica cam pentru fiecare piesa sau grup de piese in parte. Ramai pe frecventa.

Pana atunci poti sa intri sa vezi in galeria noastra piese pe cantar, sau pe forum daca ai intrebari.

foto: light-bikes.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

clear formSubmit

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.